Wat is Mindfulness en wat kan het voor je doen?

Mindfulness gaat over anders leren kijken en dus bewustwording. Maar wat is dan die andere blik en wat is de waarde daarvan? Een antwoord hierop kan gevonden worden in de acht factoren van Mindfulness van Jon Kabat Zinn, de grondlegger van Mindfulness.

De acht factoren zijn geen voorschriften. Ze omschrijven een bepaalde houding in het leven. De valkuil hierin is dat je heel hard zou kunnen gaan proberen dit “na te leven” en dan jezelf afrekent als het je niet lukt, zo is het niet bedoeld.

Wat zijn de factoren dan wel? Je kunt ze zien als wegwijzers in het leven. Misschien oordeel je over jezelf omdat je niet bereikt wat je denkt dat je zou moeten bereiken. Misschien probeer je wat je wilt bereiken, te forceren, door nog “harder” te mediteren. Op zulke momenten kunnen de acht houdings factoren je de weg wijzen. Je gaat (weer opnieuw) begrijpen dat je niets hoeft te bereiken.

Mindfulness Betekenis

Mindfulness gaat niet over iets bereiken. Mindfulness gaat over anders kijken.

The mind is like water. When it’s turbulent, it’s difficult to see. When it’s calm everything becomes clear.

De 8 (houdings) factoren van Mindfulness:

  1. Niet (hoeven) oordelen – Observeren zonder evalueren. Je maakt jezelf bewust van oordelende gedachten. En als je daarvan bewust bent kun je ook makkelijker de dingen zien zoals ze zijn.
  2. Niet (hoeven) streven – Doelen loslaten, niet gehecht zijn aan uitkomst of wat je bereikt.
  3. Geduld – begrijpen en accepteren dat dingen vaak tijd nodig hebben, geduld voor onszelf en anderen.
  4. Acceptatie (erkennen wat zich voordoet) – Dingen zien zoals ze werkelijk zijn, open staan voor wat je waarneemt.
  5. Loslaten (er mogen laten zijn) – Niet gehecht zijn, niet vasthouden aan gedachten, gevoelens, ervaringen.
  6. Beginners mind (een frisse open blik, steeds opnieuw beginnen) – Dingen zien alsof het voor het eerst is, aandacht voor alle waarnemingen, iedere dag heb je de mogelijkheid om opnieuw beslissingen te nemen en dat creëert mogelijkheden.
  7. Vertrouwen – wanneer je vertrouwt in jezelf kun je ook verantwoordelijkheid nemen.
  8. Liefdevolle vriendelijkheid – Is vrij van verlangen en verwachtingen. Als onze geest is gevuld met liefdevolle vriendelijkheid is er geen plaats meer voor angst of twijfel of verwachting. Vriendelijkheid is voor het brein als ademhalen voor het leven.

Mindfulness Oefeningen

Effecten van Mindfulness

Wat doet Mindfulness voor mij?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.